Kijken naar talent en kwaliteit van groot belang!

“Social Return is van groot maatschappelijk belang, want de kloof is te groot”, aldus Mike Kamphuis, General Manager bij het Amicitia Hotel in Sneek. Maar hoe werkt dat als je ‘aan Social Return’ doet? Welke maatschappelijke inbreng heb je dan?

“Ik wilde al heel lang iets voor de samenleving doen. De maatschappelijke kloof tussen de mensen die zichzelf kunnen redden en de mensen die hulp nodig hebben moet wat mij betreft kleiner worden. Met mijn huidige functie kan ik mij daar hard voor maken. Ik zorg dat medewerkers stappen zetten door datgene te laten doen wat ze kunnen en ze daarin te ondersteunen”, vertelt Mike.

“Geef die extra aandacht en vertrouwen, want dan zie je ze opbloeien. Dan weten wij ook dat we het goed doen.”

Tijd nemen voor begeleiding

“Social Return kandidaten krijgen vaak beperkte begeleiding vanuit school of instanties. Ik vind het een uitdaging om te werken met mensen die verder van de arbeidsmarkt afstaan. Wij hebben een medewerker in dienst die op andere werkplekken niet goed kon aarden, waardoor ze weer snel vertrok. Ze moest steeds opnieuw solliciteren en zag daar altijd als een berg tegenop. Inmiddels werkt zie hier al een tijd. Ik beoordeel haar vanuit een andere verwachting en op haar eigen talenten en kwaliteiten. Zij heeft nou eenmaal wat meer begeleiding nodig. Met die extra aandacht en vertrouwen, zie ik haar opbloeien. Dan weten wij ook dat we het goed aanpakken.

Mijn grootste leerpunt is dat ik soms nog net even wat te snel ga. Vaak voel ik dit wel aan en ik zie het ook aan de houding van de medewerker. Het is belangrijk om geduld te hebben.”

Uiteraard helpen we deze mensen met het bieden van een veilige plek. Maar ook omdat we op deze manier verzekerd zijn van een vast inkomen. 

Met Social Return zorgt een werkgever voor een arbeidsplaats of stage voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt of om praktijkervaring op te doen. Ook andere maatschappelijke bijdrages zijn mogelijk. Het doel is om de stap naar werk makkelijker te maken voor mensen die daarbij extra ondersteuning kunnen gebruiken.

Licht in de duisternis

“De horeca heeft een pittige tijd gehad. We kregen veel klappen te verduren tijdens de twee Coronajaren. In februari begon de oorlog in Oekraïne. De gemeente benaderde ons met de vraag of wij vluchtelingen vanuit Oekraïne wilden opvangen. Na goed overleg besloten we hier ja op te zeggen. Uiteraard om deze mensen te helpen en ze een veilige plek te bieden, maar ook omdat we op deze manier verzekerd zijn van een vast inkomen tot het einde van het jaar.
Volgend jaar keren we na een grote verbouwing terug als hotel. Voor nu is het hotel één groot huis, waar de gasten een veilige en eigen plek hebben. Het goede nieuws is dat 95% van deze vluchtelingen al aan het werk is. Dat was al vrij snel geregeld. De gemeente organiseerde een banenmarkt en die werd goed bezocht. Dat was erg fijn! Zelf hielp ik waar mogelijk en waar vraag naar is. Zo werken er nu twee mannen in de technische dienst van het hotel, hielp ik mensen bij het doornemen van contracten en met de Nederlandse taal. Via mijn netwerk kon iemand aan de slag bij een kapsalon en in de horeca.

Na een goede uitleg, bleek dat we eigenlijk al aan Social Return deden zonder dat te weten.

Invulling van Social Return

We namen zelf contact op met de gemeente om te vragen welke mogelijkheden er zijn op het gebied van Social Return. Na een goede uitleg bleek dat we eigenlijk al aan Social Return deden zonder dat te weten. Nu doen we officieel aan Social Return en houdt onze accountant in de gaten of wij de verplichte twee procent halen. Volgens hem halen we dat gemakkelijk.
Grotendeels is onze Social Return verplichting ingevuld met stagiaires en werken we met mensen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Ook vallen de twee Oekraïense technische mannen onder Social Return. Op een gegeven moment werkten er zes mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in ons hotel. Drie maakten een grote groei en vlogen uit. Je moet soms ook verder om te blijven groeien. Ondanks dat drie werknemers het hotel verlieten voor een nieuwe uitdaging, voldeden we nog steeds aan de Social Return verplichting.”

Scroll naar boven